Unaloműző a hosszú műszakokhoz II. Ébren tartó ételek

Írta Evelin Hargitai / 2019-09-26
Unaloműző a hosszú műszakokhoz II. Ébren tartó ételek

Az előző részben átvettük az éjszakai műszak túlélésének titkait. Most megnézzük részletesen, hogy milyen ételeket egyél-igyál a műszak kezdetén és a szüneteidben.

Sokan úgy gondolják, hogy a kávé és/vagy az energiaital tartja ébren az éjszakai műszakban dolgozókat. Pedig nem feltétlenül. Ebben a cikkben megmutatjuk, mit egyél és igyál, hogy egészséges módszerekkel őrizd meg a frissességedet egy fárasztó munka során.

Mit igyál?

Vizet. Tudjuk, ez nem lesz népszerű tanács, mert sokan nem szeretik a víz ízét. Pedig a hűvös (de nem jeges vagy jéghideg!) víz frissít, és segít megelőzni, hogy besűrűsödjön a véred. A fáradás, tompulás egyik oka ugyanis a vízhiány. Ha pedig az üzemcsarnokban légkondícionáló működik, akkor főleg szükséged van sok folyadékra. Ugyanis a légkondi szárítja a levegőt, így a bőrödet és az orrod, szád, szemed nyálkahártyáját. 

Mit ne igyál?

Cukros üdítőket. A cukor hirtelen felviszi a vércukorszintedet, de utána le is viszi, ezért még tompább leszel, mint voltál. Ráadásul az ilyen üdítők hizlalnak is, ami szintén nem egészséges. 

Kávét. Vagyis csak mértékkel. Egy eszpresszó a műszak elején feldob, és aki a kávé ízéért kávézik, annak ez boldogság. De ha sok kávét iszol, az vízhajtó hatású, és a szívet is megterheli. 

Energiaitalt. Persze, tudjuk, hogy sokakat ez tart ébren az éjszakai munka során, de csak mértékkel: a tudósok sokat vitatkoznak arról, hogy egészségesek-e ezek az innivalók. 

Mit egyél?

Azt szokták mondani, hogy szénhidrátot érdemes fogyasztani, mert attól felébredsz. De nem mindegy, milyet. A fehér cukor és liszt hirtelen feldob, de utána a szervezeted az emésztésre fog koncentrálni, azaz eltompulsz. A lassan felszívódó szénhidrát (zabkása, rozskenyér, bab, lencse, stb.) sokkal szerencsésebb, mert hosszan tartó energiát ad. Sokan pedig azt javasolják, hogy inkább fehérjét egyél, például csirkehúst, túrót, stb. A fehérje segít a koncentrálásban. 

Még egy fontos tanácsunk van: ne egyél azért, hogy azzal üsd el az időt! Főleg, ha még ülőmunkát is végzel, a nassolással együtt biztos az elhízás. A következő részben megmutatjuk, mit tehetsz, ha unatkozol az éjszakai műszak alatt.

Hogy tetszett ez a cikk?