Outplacement: a humánus elbocsájtás

Írta Zsolt Fodor / 2019-05-23
Outplacement: a humánus elbocsájtás

Embert próbáló feladat a felmondás tudomásul vétele. Sokan sokkos állapotba kerülnek, amikor vezetőjük közli velük a hírt. Még azok is, akik lelkük mélyén számítanak rá. Bármennyire is nehéz magunkhoz térni, már ezen a beszélgetésen el lehet, el kell kezdeni az álláskeresést.

Az új állás megszerzéséhez vezető első lépést a felmondó beszélgetésen meg kell tenni. Mivel az állások többsége nem a hivatalos, hanem a "láthatatlan" álláspiacon - tehát kapcsolati úton - kel el, megkérdezhetjük a vezetőt, hol lehet, hol érdemes érdeklődni, kivel vegyük fel a kapcsolatot. Elképzelhető, hogy ismeretségi körében van olyan vezető, aki éppen az adott területre keres új munkaerőt. Persze ez a módszer csak akkor működik, ha nem rossz teljesítmény, hanem a cég piaci helyzete miatt kerültünk a leépítettek listájára. Ha a vezetőnek van ötlete, akkor általában nem titkolja. Ő is jobban érzi magát, ha enyhíteni tud a leépítés tényén.

Felmondási idő: kérhetjük a felmentést

Leépítettként könnyíthetünk helyzetünkön, ha a rugalmas felmondási időt harcolunk ki. Igaz, ha nem szükséges, munkaadóként nem érdemes ragaszkodni a felmondási idő felének ledolgoztatásához, ugyanis a dolgozó ilyenkor már motivációját veszti, és akarva vagy akaratlanul több kárt okoz a csapatszellemben.

Humánus elbocsátás multi módra

Főleg nagyobb, multinacionális cégekre jellemző a HR-es szaknyelvben outplacement-ként hívott eszköz, amelyet egy külsős tanácsadó cég nyújt. Álláskeresési technikák, önismeret fejlesztése szerepel a szolgáltatási palettában. Ha nagyobb cégnél dolgozunk, és alapból nem kínálják fel, akkor jó eséllyel lehet kérni. Az outplacement-tanácsadók rendszerint személyes konzultációkon elevenítik fel a pályázáshoz szükséges gyakorlati készségeket, újrapozícionálják az álláskeresés gyakorlatából huzamosabb ideje kiesett szakembereket. Elterjedőben lévő gyakorlat, hogy programokban résztvevő álláskeresők számára a tréninget tartó cég külön irodát bérel. Ez mára nem csupán a topmenedzserek kiváltsága, hanem középvezetők is kaphatják.

Az outplacement nem olcsó, a leépített dolgozó fizetésének 1-2 szerese is lehet a költség. Hogy miért éri meg mégis a multinak? A válasz a cég hírnevének megőrzésével magyarázható. Ha egy vállalatról az a hír járja, hogy inkorrekt módon - például e-mailben, sms-ben küldi el a dolgozót, vagy biztonsági őrrel vezetteti ki őket a felmondás közlése után - oda nem szívesen mennek később dolgozni, nem képes a jó szakembereket magához vonzani. Ha pedig nagyobb körben elterjed, az már a termékek, szolgáltatások vásárlására is kihathat. Éppen ezért nem lehetetlen imázsukra kínosan ügyelő cégektől leépítés esetén a kínáltnál jóval nagyobb kárpótlási csomagot kapni. Például az outplacement mellett nagyobb összegű végkielégítést.

Hogy tetszett ez a cikk?