Munkahelyi konfliktuskezelés

Írta Zsolt Fodor / 2018-07-19
Munkahelyi konfliktuskezelés

Életünk során temérdek alkalommal kerülhetünk összetűzésbe munkatársainkkal, vezetőinkkel. Van, hogy mi vagyunk a hibásak, máskor pedig a kollégánk követett el megoldhatatlannak látszó problémát. Ebből kifolyólag a hatékony konfliktuskezelés legalább annyira előre lendítheti valakinek a karrierjét, mint a szakmai tehetség és a tapasztalat, ezért érdemes észben tartani néhány hasznos jó tanácsot.

1. Gondolkodj pozitívan!

Ha valaki gyorsan haragra gerjed, az semmiképpen sem tesz jó benyomást a munkahelyi környezetében tevékenykedőkre. Az az előítélet alakulhat ki rólad, hogy nem tudod kontrollálni az érzelmeidet, ezért elveszítheted a kollégák megbecsülését, legrosszabb esetben pedig még az állásodat is. Amikor parázs vitába keveredsz, próbálj gondolatban egy lépést hátrálni, azaz szakadj el az adott helyzettől. Tedd fel magadnak a kérdést: mi a nézeteltérés valódi oka, és mi lehet a megoldás? A higgadt, objektív elemzés segít a konfliktus megoldásában, rólad pedig olyan kép alakul ki, hogy bölcsen és nyugodtan kezeled a vitás helyzeteket, ahelyett, hogy dühödt ellentámadásba mennél át.

2. Kommunikáció a titok nyitja!

Vannak emberek, akik számára a vita azt jelenti, hogy folyamatosan ők beszélnek, valóságos verbális pergőtüzet zúdítva ellenfelükre. Nem szabad belefojtani a szót a vitapartneredbe, mert ezzel csírájában elfojtod a lehetőségét is annak, hogy megoldás szülessen a problémára. Hadd mondja el a másik is a véleményét, amit megismerve elkezdhetnek közeledni egymáshoz az álláspontok.

3. Figyelj a szakmaiságra!

Nagyszerű, ha közvetlen és személyes stílusban tudsz kommunikálni a munkatársaiddal, de konfliktus esetén megvan az esély arra, hogy emiatt ingoványos területre tévedsz. Amikor egy kollégád lecsúszik egy határidőről, ne támadj neki így: „Persze, megint késel, mert képtelen vagy fejben tartani, mikor van a leadás!”. Ezzel a személyes kvalitásait kérdőjelezed meg, amiért biztosan rögtön meg fog utálni, ráadásul saját magadról is szegénységi bizonyítványt állítasz ki. Ha a kolléga hibázott, maradj szigorúan szakmai.

4. Fordítsd a vitát a saját javadra!

Gyakran előfordulhat, hogy valaki nem ért egyet veled, ez azonban valószínűleg nem a személyed elleni támadás akar lenni, hanem egyszerű véleménykülönbségről van szó. Mindig gondolj arra, hogy amikor vita alakul ki, abból sokkal többet profitálhatsz, mint amennyi károd származhat belőle. Aki kritizálja az álláspontodat, az más perspektívából látja a helyzetet, jó esetben méltányolható érvekkel támasztja alá a véleményét, ezért gazdagíthatja a problémáról alkotott tudásodat. Tehát ne sértődj meg, hanem vedd jótéteménynek, hogy az illető vitába szállt veled.

6. Kompromisszumra való készség

A dolgok soha nem feketék-fehérek, mindig létezik köztes megoldás. Ha a vita során folyamatosan olyan jeleket adsz, hogy számodra csak a teljes győzelem elfogadható, ezzel megalázod a másik felet, és kizársz egy reális opciót: mi van, ha tényleg nincs mindenben igazad? Mindig tartsd szem előtt, hogy az a legjobb megoldás, ha közös végeredményre törekedtek, vagyis az a cél, hogy mindkét fél nyerjen az ügyön.     

A formális út kicsit veszélyesebb, mert személyügyi következményei lehetnek. Egy főnök vagy egy tapasztalt HR-es bevonásával akár percek alatt pont kerülhet egy vita végére, mivel gyorsan megláthatja a probléma gyökerét és tálcán kínálhatja a megoldást. Az ilyen professzionális mediátori találkozónál azonban olyan személyes gyengeségeid is felszínre kerülhetnek, amelyeket addig sikerrel titkoltál, ezért fokozott óvatosság javasolt. Maradj szigorúan szakmai talajon, semmiképpen ne légy ellenséges a vitapartnereddel szemben, és általában tartózkodj a dolgok érzelmi megközelítésétől.

Hogy tetszett ez a cikk?