Burnout – avagy a munkahelyi kiégés kialakulása

Írta Zsolt Fodor / 2018-04-17
Burnout – avagy a munkahelyi kiégés kialakulása

A túlhajszoltság, az irreális munkahelyi elvárások, a növekvő stressz, a terhelhetőség határainak kitolása, az anyagi és erkölcsi megbecsülés hiánya egyre több embert érint. Bár a burnout-szindrómát, azaz a kiégést eredetileg a segítő foglalkozásúak körében kezdték vizsgálni, a fokozott stressz, az elszemélytelenedés és a növekvő megterhelés következtében a tünetek bárkinél jelentkezhetnek. Tehát a kiégés, a rengeteg munka miatti nyugtalanság nem csak a topmenedzsereket veszélyezteti. Szinte bárki járhat így, aki folyamatosan túlterhelt, akinek a feje felett állandóan ott lebegnek  a szoros határidők, a túlzott elvárások vagy a nagy felelősséggel járó döntések. Ebben a cikkben megmutatjuk, hogyan ismerheted fel a kiégés tüneteit, és mit tehetsz ellenük. 

A legtöbb munkahelyen az elvégezhető mennyiségnél jóval több feladat jut a dolgozókra, aminek következtében folyamatos frusztrációban lesz részük. Mindezt tetézi az is, hogy a megélhetés szempontjából sokaknak még egy ilyen helyzet is „jobb” mint a munkanélküliség. Pontosan ezért kell okosan dönteni, mikor munkahelyet váltunk vagy éppen keresünk. Tapasztalataink szerint a legfontosabb itt is a megelőzés lehet, de ha már a kimerülés kezdeti jeleit észleljük, akkor muszáj töltődni. Például az időgazdálkodásunk átgondolása, a határaink kijelölése és megtartása, valamint a célok, feladatok sorrendbe állítása, optimalizálásasokat segíthet. 

A kiégés alapvetően egy krónikus érzelmi megterhelés, ami az állandó stressz nyomán kialakuló fizikai, mentális kimerülés miatt jelenik meg. Onnan lehet felismerni, hogy eluralkodik rajtunk a reménytelenség, kételkedünk abban, hogy meg tudjuk-e oldani a feladatainkat, meg tudunk-e küzdeni a belső és külső konfliktusainkkal. Elveszítjük a céljainkat, és általánossá válik a negatív hozzáállás.

Ahhoz, hogy megoldjuk a felgyülemlett feszültség okozta tüneteket, őszintének kell lennünk. Első körben jelezzük kollégáinknak a problémánkat, kérjük meg őket, hogy tehermentesítsenek minket a rengeteg feladat alól. Történhet ez úgy, hogy az illető kivonódik a legnehezebb feladatokból , vagy átcsoportosítják a felelősségi köröket. Gyakori reakció ilyenkor, hogy a kiégéssel küszködő vezető vagy munkavállaló még jobban rágörcsöl a munkájára, és túlzott bizonyítási kényszer lép fel nála. Egyéni szinten ilyenkor sokat tehetünk magunkért, elsősorban azzal, ha személyiségnek, teherbírásnak, érdeklődési körnek megfelelő hivatást választunk. Az önreflexió, az odafigyelés a saját igényekre elengedhetetlen, így még idejében észlelhetjük, hogy gond van, és megállíthatjuk a destruktív folyamatot. 

A burnout egy krízishelyzet, amelynek leküzdése, megoldása egyedül nem lehetséges, mindenképpen külső segítségre van szükség. A burnout elhárításában nagy szerepe lehet a tudatosításnak, képzésnek, amely felhívja a figyelmet a tüneteire és megfelelő módszereket ajánl a leküzdésére. Természetesen a munkafeltételek javítása a túlterheltség csökkentésével elsőrendű fontosságú lehet. Az is elengedhetetlen, hogy a családunk, barátaink mellettünk álljanak.

Hogy tetszett ez a cikk?